urut limpatik




 

URUT  LIMPATIK 

URUT  LIMPATIK  adalah urut untuk meningkatkan daya tahan tubuh untuk melawan faktor penyakit yang masuk kedalam tubuh, dengan cara mengurut melalui kelenjar betah bening yang ada dalam anatomi tubuh manusia

Empat point yang perlu diingat ketika melaksanakan urutan limpatik :

1.Tekanan yang benar adalah dengan tekanan yang cukup dalam sehingga anda tidak sekadar menggelincirkan tangan anda pada kulit tapi cukup ringan sehingga anda tidak merasakan apapun dibalik kulit,beratnya sekitar1-4 ons, kadang-kadang bagi yang biasa melaksanakan urut tradisional cenderung menekan terlalu dalam .
Selalu ingat bahawa kita berkerja pada kulit .Jika anda menekan terlalu keras anda menggagalkan proses urutan limpatik.

2.Arah dari tekanan anda merupakan hal yang sangat penting kerana kita selalu ingin menekan limpatik pada arah nodus yang benar ,jika anda salah kerja anda akan jadi membazir.

3.Ritme sangatlah penting , dengan ritme dan kecepatan yang tepat saluran awal limpatik akan terbuka kemudian dibiarkan tertutup kembali dengan waktu untuk membiarkan  cairan limpatik masuk kedalam saluran limpatik. Ritme dan kecepatan yang tepat jugga akan memberikan rangsangan pada saraf parasimpatetik dan memberikan rasa nyaman serta santai pada pesakit..

4.Urutan /sekuensial urutan impatik,selalu mulai  urutan limpatik  menuju ke arah nodus yang akan kita jadikan tempat untuk mengalirkan cairan limpatik tapi jangan diurut di nodus itu cuma urut berhampiran nodus.Berikan kesempatan untuk menekan balik cairan kearah nodus  bagi  memberikan kesan hisapan supaya cairan limpatik dapat mengalir dengan lancar.


Kelemahan urutan Limpatik
Sebagaimana terapi lainnya urutan limpatik memiliki beberapa  kelemahan yang pelu doperhatikan degan baik oleh para terapis yang akan melaksanakan.

1. Peradangan akut yang disebabkan oleh bakteria ,virus,racun atau allergen biasanya akan ditandai dengan sesak nafas   atau gejala seperti flu dengan yang tinggi.Keadaan tubuh yang radang  dan membengkak
tidak memberikan kesempatan untuk melaksanakan urutan limpatik,kerana justeru akan menyebabkan benda "asing" tadi masuk kedalam saluran limpatik.

0 Response to "urut limpatik"

Posting Komentar

Artikel Terkait

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme